Recenzje

Blair Witch

Wszyscy znają mrożącą krew w żyłach opowieść o grupie młodych ludzi z kamerą, którzy chcą rozwiązać zagadkę czarownicy. Oczywiście zakończenie jest równie tajemnicze, co cała fabuła. Jak jest jednak w grze? Recenzja Blair Witch powinna szybko rozwiać wszelkie wątpliwości. 

Producent i wydawca 

Producent: Bloober Team 

Wydawca: Bloober Team 

Wydawca PL: CDP 

Fabuła gry 

Akcja Blair Witch rozpoczyna się w roku 1996. Stany Zjednoczone mogą się poszczycić dużą ilością filmów grozy, ale Blair Witch to jeden z tych tematów, który zna prawie każdy. Historia rozgrywki toczy się oczywiście w Stanach Zjednoczonych, a dokładniej w lesie Blair Hills, niedaleko Burkittsville. W stanie Maryland. Otóż w lesie tym znika bez śladu mały chłopiec. 

Gramy bohaterem o imieniu Ellis i jesteśmy byłym gliniarze. Nasza przeszłość nie należy do najłatwiejszych, a sami też do takich osób nie należymy. Chcemy jednak znaleźć tego dzieciaka, więc dołączamy do jego poszukiwań. W rezultacie będziemy musieli zmierzyć się z dwoma ciężkimi tematami. Z naszymi lękami z przeszłości i z wiedźmą Blair, która nawiedza wspomniane lasy. Być może to ona ma coś wspólnego ze zniknięciem chłopaka? 

Warto wiedzieć! 

To samo studio zaprojektowało takie hity, jak Observer i Layers of Fear. Jeśli chodzi o zabawę grozą, to nie mają sobie równych. 

Mechanika i kwestie techniczne gry 

Gra rozgrywa się z perspektywy pierwszoosobowej, a sam gameplay polega na odkrywaniu zagadki będącej podstawą gry. Przechodząc grę poznajemy tajemnicę, która nie do końca może się nam spodobać. Całą grę przechodzimy wraz z naszym czworonożnym przyjacielem Bulletem, który sprawia, że ten ponury las wydaje się chociaż odrobinę bezpieczniejszy. Poruszając się bowiem między drzewami nie mamy realnego poczucia czasu, który w dziwny sposób zostaje zakrzywiony i nieprzyjemnie zniekształcony. 

Otóż świat gry się nami bawi, czy raczej mocno wpływa na nasz umysł, momentami doprowadzając do zaburzeń logicznego myślenia, a może nawet do psychozy? W jednym momencie patrzymy przed siebie, słyszymy coś i zerkamy w tym kierunku. Oczywiście nic nie widzimy, więc wracamy wzrokiem do dawnego kierunku, a okazuje się, że dawnego kierunku nie ma. Tak, dokładnie – przestrzeń się zmieniła, ale nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy spojrzeliśmy w złą stronę, czy to las kpi z naszego zdrowego rozsądku. Manipulowanie przestrzenią to doskonała zagrywka twórców, którzy zdecydowanie pokazali tu, jak dobrze znają się na rzeczy. Im dalej w las, tym nie tylko więcej drzew, ale więcej niewiadomych, więcej dziwnych i więcej przerażających rzeczy. 

Szybko okazuje się, że głównym bohaterem gry jest las. To on przejmuje kontrolę nad fabułą, a my musimy ochronić nie tylko chłopca, ale też i własną psychikę. Nie możemy też zapominać o tytułowej wiedźmie Blair, bo to przez nią w dużej mierze spotykają nas dziwne rzeczy. Takie jak na przykład leżące w trawie kasety. Kiedy odtworzymy je na kamerze, zaczyna się dziać coś niesamowitego. Przestrzeń wokół nas bowiem reaguje na oglądany obraz. Czary? Kiedy na filmie trafimy na złamane drzewo, wystarczy przewinąć go do tyłu do momentu, kiedy było całe. W realnym świecie nagle też już będzie. 

Zdecydowanie istotna w grze jest też latarka. Jet nie tylko źródłem światła, ale także naszą bronią, bo pistoletu nie posiadamy, co w sumie dziwne, jeśli chodzi o policjanta, nawet byłego. Działanie latarki jest dosyć proste. Kiedy widzimy kątem oka poruszenie między drzewami, wystarczy najechać na nie światłem latarki i bezpośrednio na nie spojrzeć. To, co zobaczymy może wywołać ciarki, ale to jedyny sposób na sprzątnięcie obiektu z pola widzenia. 

Podczas przechodzenia głównego wątku napotykamy okazjonalne zadania fabularne, ale także i wyzwania typowo zręcznościowe. Są one mało przyjemne, bo dotyczą zwykle ucieczki, ale na tym właśnie polega ta gra – mamy poczuć realny strach więc właśnie na coś takiego się przygotujmy. 

Nasz pies odgrywa w grze kluczową rolę. Nie tylko reaguje na nasze polecenia, ale również działa sam z siebie, często ostrzegając nas przed niebezpieczeństwem lub wskazując istotną rzecz. 

W grze istnieje jedynie tryb Single Player, co w przypadku tego rodzaju rozgrywki jest dosyć oczywistym posunięciem twórców. 

W grze zdecydowanie postawiono na trójwymiarową, świetnie dopracowaną grafikę. Doskonale zaprojektowane lokacje robią wrażenie, a oprawa wizualna świetnie podkręca napięcie. To wszystko razem tworzy trudny do podrobienia klimat, który mimo wzbudzania niepokoju, kusi i wabi niesamowicie mocno. 

Wymagania sprzętowe 

Aby zagrać w ten wyjątkowy, legendarny już horror, należy skonfigurować sprzęt następująco: 

  • procesor IntelCore i3-3220 3.30 GHz, 
  • pamięć RAM 4 GB, 
  • karta graficzna NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / AMD Radeon R7 265, 
  • 16 GB miejsca na dysku, 
  • system Windows 7. 

Jeśli jednak gra ma mieć więcej detali i być przez to jeszcze bardziej realistyczna i przerażająca zarazem, zalecany sprzęt to: 

  • procesor IntelCore i5-6500 3.2 GHz, 
  • pamięć RAM 8 GB, 
  • karta graficzna NVIDIA GeForce GTX 1070 / AMD Radeon RX 590, 
  • 16 GB miejsca na dysku, 
  • system Windows 7 lub nowszy. 

Dostępna na platformy: PC, XBOX ONE, PS4, Nintendo Switch. 

Related posts
Recenzje

RimWorld, czyli symulator kosmicznego rozbitka

Historiio kosmicznych rozbitkach, którzy radzą sobie wbrew surowymi trudnym…
Read more
Recenzje

Call of Cthulhu – recenzja

Twórczość H.P.Lovecraftama już niemal wiek.
Read more
Recenzje

Hitman 2 - kolejne akcje Agenta 47

Z Agentem 47 gracze mogli poznać sięjużw 2000 roku.Od tego czasu…
Read more
Newsletter
Become a Trendsetter
Sign up for Davenport’s Daily Digest and get the best of Davenport, tailored for you.