Recenzje

Crusader Kings 3 — kolejne grand strategy w średniowieczu

Gatunek o nazwie grand strategy tworzony zapoczątkowany i tworzony dotychczas jedynie przez szwedzką firmę Paradox Interactive doczekał się kolejnego przedstawiciela. Tym razem padło na symulator władcy, w którym celem jest budowanie prestiżu dynastii, w średniowieczu. Na przestrzeni kolejnych pokoleń zwiększamy swoje wpływy, zdobywając kolejne tytuły. Jak to wychodzi w praktyce? Dowiesz się tego, czytając recenzję Crusader Kings 3. 

Podstawowe informacje o grze Crusader Kings 3 

Crusader Kings 3 stanowi trzecią odsłonę popularnego cyklu złożonych gier strategicznych (nazywanych grand strategy), który został zapoczątkowany w 2004 roku przez spin-off serii Europa Universalis. Kolejna część, Crusader Kings II: Mroczne wieki, pojawiła się na rynku w 2012 roku. Biorąc pod uwagę regularność wydawania odsłon serii, można spodziewać się czwartej części w 2028 roku. Za produkcję tytułu odpowiada Paradox Development Studio podległe firmie Paradox Interactive odpowiadającej za wydanie go. W Polsce wypuszczeniem go na rynek zajęło się przedsiębiorstwo Koch Media Poland. Gra miała swoją premierę 1 września 2020 roku i dostępna jest jedynie na komputery osobiste z systemem Windows. 

Wymagania sprzętowe postawione sprzętowi, aby mógł uruchomić Crusader Kings 3, prezentują się następująco: 

Minimalne:

  • Intel Core i3-2120 3.3 GHz / AMD Phenom II X6 1055T 2.8 GHz, 
  • 4 GB RAM, 
  • karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 / Radeon R7 260X lub lepsza, 
  • Windows 8.1/10 64-bit; 

Rekomendowane:

  • Intel Core i5-4670K 3.4 GHz / AMD Ryzen 5 2400G 3.6 GHz, 
  • 8 GB RAM, 
  • karta grafiki 4 GB GeForce GTX 1650 lub lepsza, 
  • Windows 10 64-bit. 

Kilka słów wstępu o rozgrywce w serii Crusader Kings 3 

Najlepszym określeniem na to, z czym ma się do czynienia, grając w którąś z odsłon serii Crusader Kings, jest: RPG w przebraniu strategii. I to zdecydowanie nie są żarty. Choć po włączeniu produkcji ma się przed sobą ogromną mapę pełną historycznych państw, gracz wciela się w konkretnego bohatera — władcę (różnego formatu — od cesarza po hrabiego) — dba o jego rozwój, zdobywa umiejętności i stara się zdobyć jak największe wpływy. 

Po śmierci kierowanego bohatera na jego miejsce wchodzi jego spadkobierca, którym kontynuuje się rozgrywkę. Brak tu definitywnego zakończenia rozgrywki, który przywita wielkim napisem „Game Over”. Nawet jeżeli Twoje państwo się rozpadnie czy przegrasz poważną wojnę, gra toczy się dalej. Tego rodzaju specyfika rozgrywki może być nieco nieintuicyjna w porównaniu ze standardowymi rozwiązaniami, jednak ma swój urok i stanowi atut serii Crusader Kings. 

Jak rozgrywka wygląda w Crusader Kings 3? 

W porównaniu do poprzedniej części twórcy postanowili wprowadzić mnóstwo małych usprawnień. Choć nie są ogromne, to zdecydowanie uprzyjemniają rozgrywkę. Duże znaczenie ma także przemyślany samouczek, który w odsłonie z 2012 roku nieco kulał. Tooltipy także są przydatne i pokazują się w odpowiednich momentach tak, że nie irytują, a stanowią nieocenioną pomoc. 

Na wspomnienie zasługują także nowe talenty postaci. Ponownie można specjalizować się w kilku dziedzinach. Każda z nich posiada drzewko zdolności, których rozwijanie pozwala znacznie wpływać na charakter rządów danej postaci. Nie są one jednak na całe życie. Co kilka lat można zmieniać, na czym skupia się władca, co pozwala na naprawdę sporo kombinacji. 

System intryg został usprawniony tak, aby był bardziej czytelny. Dzięki temu o wiele łatwiej można zorientować się w rozwoju spisków. Oprócz tego został znacznie rozwinięty, dając dużo więcej opcji i możliwości wpływania na inne postacie z ukrycia. Często przydaje się możliwość odkrywania czy fabrykowania haków na różne postacie, dzięki którym można je szantażować i wysuwać żądania. 

Temu wszystkiemu towarzyszą różne wydarzenia, które są mniej lub bardziej losowe. W niemal każdym z nich gracz ma do wyboru kilka opcji wpływające w określony sposób na władcę, inne postacie czy nawet całe regiony świata. 

System religii także doczekał się nie lada liftingu. Tym razem każde wierzenie ma wyznaczone cechy i zasady mile widziany u wyznawcy, a także te, na które patrzy się mniej przychylnie. Oprócz tego można także stworzyć własny odłam, który może znacznie się różnić od domyślnej wiary (wiąże się to z niemałymi kosztami). 

Czy Crusader Kings 3 to podstawa do DLC? 

I tak, i nie. Produkcja sprawia wrażenie pełnego tworu, w którym rozgrywka jest jak najbardziej możliwa. Nie widać okrojonych elementów, które zostały specjalnie usunięte na rzecz dodatkowej, płatnej zawartości. Nie da się jednak ukryć, że Paradox jest znany ze swojej polityki rozwijania produkcji poprzez zawartość, za którą gracze muszą słono płacić. Twórcy nie oferują ochłapów, aczkolwiek w przypadku takich gier jak Crusader Kings II czy Europa Universalis 4 liczba DLC może przytłoczyć. I nie zapowiada się, żeby w przypadku tego tytułu miało się coś w tej kwestii zmienić. 

Related posts
Recenzje

RimWorld, czyli symulator kosmicznego rozbitka

Historiio kosmicznych rozbitkach, którzy radzą sobie wbrew surowymi trudnym…
Read more
Recenzje

Call of Cthulhu – recenzja

Twórczość H.P.Lovecraftama już niemal wiek.
Read more
Recenzje

Hitman 2 - kolejne akcje Agenta 47

Z Agentem 47 gracze mogli poznać sięjużw 2000 roku.Od tego czasu…
Read more
Newsletter
Become a Trendsetter
Sign up for Davenport’s Daily Digest and get the best of Davenport, tailored for you.