Recenzje

Dark Souls II – recenzja, newsy, opis

Druga część serii produkowanej przez studio From Software obiecywało tak samo dobrą zabawę, jak przy pierwszej odsłonie, z dołączonym zestawem udogodnień zachęcających do gry także mniej zapalonych graczy. Jak udała się ta sztuka? Dowiedz się tego, czytając recenzję Dark Souls II! 

Podstawowe informacje o Dark Souls II 

Dark Souls II stanowi kontynuację gry akcji RPG z 2011 roku, która była wielokrotnie nagradzana. W związku z tym wymagania i oczekiwania wobec drugiej części serii były co najmniej wygórowane. Studio produkujące ją – japońskie FromSoftware – miało bardzo trudne zadanie, choć jego wcześniejsze produkcje napawały nadzieją na naprawdę dobrą grę. Wydawcą Dark Souls II jest Bandai Namco Entertainment. W Polsce wydania podjęła się firma Cenega S.A. Dzieło Japończyków zostało początkowo wydane na konsole: 

  • PlayStation 3, 
  • Xbox 360. 

Miało to miejsce 11 marca 2014 roku. Ponad miesiąc później – bo 25 kwietnia – na światło dzienne wyszedł port na komputery osobiste. Maszyny, aby uruchomić grę, musiały spełniać poniższe wymagania sprzętowe: 

  • Core i3 3.10 GHz, 
  • 4 GB RAM, 
  • karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 465 lub lepsza), 
  • 14 GB HDD, 
  • Windows XP(SP3)/Vista(SP2)/7(SP1)/8. 

Początek rozgrywki w Dark Souls II 

W porównaniu do jedynki część z 2014 roku zaczyna się dużo spokojniej. Zamiast obowiązkowego samouczka zwieńczonego walką z monstrualnym bossem, FromSoftware zaproponowało graczom spokojny tutorial polegający na rozbudowanym kreatorze postaci, zapoznaniem się z podstawami zasadami rozgrywki i możliwością walki z kilkoma przeciwnikami. Dodatkowo cała sekwencja jest w pełni opcjonalna, dlatego wyjadacze mogą ją w zupełności pominąć. 

Kolejną lokację, do której trafia postać gracza, jest Majula. To jedyne bezpieczne miejsce w całym świecie gry Dark Souls II, choć i tutaj można stracić trochę życia, jeżeli nie będzie się ostrożnym. Lokacja pełni funkcję huba, w którym można rozwinąć postać czy kupić potrzebne przedmioty. Wiele z postaci niezależnym, które przyjdzie spotkać graczowi, trafia właśnie tutaj. Tutaj też na początku można zauważyć jedną z największych zmian w porównaniu z pierwszą częścią serii. W Majuli można porozmawiać z zakapturzoną kobietą, nazywaną Emerald Herald. W Dark Souls II tylko u niej można rozwinąć statystyki. Wcześniej można było to robić przy każdym ognisku. 

Czy Dark Souls II jest łatwiejsze? 

Co ważne zaznaczenia – Dark Souls II nie jest łatwe, czego obawiali się starzy fani studia, słysząc o rozwiązaniach mających pozwolić grze trafić do szerszej publiczności. Nadal można stracić życie od 2 czy 3 ciosów przeciwnika, a poznanie losów świata i historii, w której uczestniczy gracz, poukrywana jest w zdawkowych opisach przedmiotów i innych materiałach przygotowanych przez twórców. Jednak pewne elementy zmodyfikowano tak, aby rozgrywka była wygodniejsza. 

Na przykład umożliwiono teleportację między ogniskami już na początku gry, co w pierwszej części zostaje odblokowane dopiero w połowie rozgrywki. Możliwość większej mobilności pozwala na mniej zachowawczą eksplorację świata bez lęku, czy uda się z danej lokacji wrócić. Minusem za to może być fakt, że dużo więcej czasu spędza się na oglądanie ekranów wczytywania danych. To zdecydowanie nie łączy się z definicją zabawy. 

W pierwszej części Dark Souls za każdym razem, kiedy siadało się przy ognisku, przeciwnicy odradzali się. W przypadku drugiej odsłony już tak nie jest. Wrogowie w pewnym momencie przestają się pojawiać, a droga do bossa stoi otworem. Z jednej strony to spore ułatwienie. Z drugiej jednak: przeciwnicy stanowili źródło dusz i przedmiotów wypadających z nich raz na jakiś czas. W związku z tym farmienie potrzebnych zasobów nie jest już takie łatwe. Bez dusz czy kamieni rozwój postaci nie jest możliwy! 

Dark Souls II to gra niepozbawiona wad 

Twórcy produkcji nie byli w stanie stworzyć gry doskonałej. Przede wszystkim Dark Souls II zdecydowanie nie zachwyca grafiką – nawet jak na swoje czasy. Mówiąc krótko – jest po prostu brzydka. Dodatkowo FromSoftware zdecydowało się na recykling tekstur i modeli niektórych elementów z poprzedniej części, która bądź co bądź miała swoją premierę 3 lata wcześniej. Dlatego warto nie przypatrywać im się za bardzo, a tła po prostu ignorować. Zawieść może też gra świateł, która na zapowiedziach wyglądała sporo lepiej. 

Pod względem animacji nie jest tak tragicznie, ale także można nieco marudzić. Można spotkać się z przypadkami znikających przeciwników, którzy pojawiają się ponownie w doskonałym momencie, aby zadać cios w plecy. Hitboksy w walkach z bossami także nie zachwycają – grze zdarza się zaliczyć trafienia, gdy broń przeciwnika pada na ziemie kilka metrów od postaci. 

Nie da się jednak ukryć, że Dark Souls II to rozbudowana produkcja, która jest pełna sekretów i zależności, które trudno wyłapać na pierwszy rzut oka. Dlatego trudno oczekiwać od twórców idealnego działania ich dzieła. Niesamowite odkrycia, które czekają na przyszłych graczy, w całości rekompensują wszystkie niedociągnięcia, których nie dopatrzyło się FromSoftware. 

Related posts
Recenzje

RimWorld, czyli symulator kosmicznego rozbitka

Historiio kosmicznych rozbitkach, którzy radzą sobie wbrew surowymi trudnym…
Read more
Recenzje

Call of Cthulhu – recenzja

Twórczość H.P.Lovecraftama już niemal wiek.
Read more
Recenzje

Hitman 2 - kolejne akcje Agenta 47

Z Agentem 47 gracze mogli poznać sięjużw 2000 roku.Od tego czasu…
Read more
Newsletter
Become a Trendsetter
Sign up for Davenport’s Daily Digest and get the best of Davenport, tailored for you.