Recenzje

Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm – recenzja

Sid Meier’s Civilization to kultowa seria, która jest obecna na rynku już od lat dziewięćdziesiątych. W jej historii można znaleźć zarówno odsłony wybitne, jak i te, które niekoniecznie przypadły fanom do gustu. Obecnie rozwijana jest szósta część cyklu, a jej drugi dodatek wprowadza katastrofy naturalne i wiele innych usprawnień. Czy rozgrywka daje teraz więcej satysfakcji? Czy jest ciekawsza? Dowiesz się tego, kontynuując lekturę recenzji Gathering Storm – drugiego dużego dodatku do Sid Meier’s Civilization VI. 

Podstawowe informacje o Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm 

Cykl Sid Meier’s Civilization należy do jednej z najstarszych odmian gier strategicznych o nazwie 4X. Termin odnosi się do czterech elementów zabawy, na który nałożony jest nacisk: 

  • eksplorację terenu, 
  • ekspansję terytorium, 
  • eksploatację zasobów, 
  • eksterminację wrogów. 

Szósta część serii została wydana w 2016 r. Obecnie pojawiły się dwa duże dodatki do tej produkcji: 

  • Rise and Fall wydany 8 lutego 2018 roku, 
  • Gathering Storm wydany 14 lutego 2019 roku. 

Produkcja jest dostępna na platformy: 

  • PC, 
  • iOS (od 21 listopada 2019 roku), 
  • PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch (od 22 listopada 2019 roku), 
  • Android (od 13 sierpnia 2020 roku). 

W przypadku komputerów osobistych wymagania prezentują się następująco: 

  • minimalne: 
  • Intel Core i3 2.5 GHz / AMD Phenom II 2.6 GHz, 
  • 4 GB RAM, 
  • karta grafiki 1 GB GeForce GTX 450 / Radeon HD 5570 lub lepsza, 
  • 12 GB HDD, 
  • Windows 7/8.1/10 64-bit; 
  • rekomendowane: 
  • Intel Core i5 2.5 GHz / AMD FX-8350 4.0 GHz, 
  • 8 GB RAM, 
  • karta grafiki 2 GB GeForce GTX 770 / Radeon HD 7970 lub lepsza, 
  • 16 GB HDD, 
  • Windows 7/8.1/10 64-bit. 

Co nowego w Gathering Storm? 

Główną atrakcją związaną z dodatkiem Gathering Storm jest wprowadzenie do gry Sid Meier’s Civilization VI mechanik związanych z klimatem oraz geologią. Pojawiają się katastrofy naturalne, wśród których można wyróżnić tornada, burze piaskowe, wylewy rzek czy wybuchy wulkanów. Gracz jest zmuszony także radzić sobie ze skutkami globalnego ocieplenia. I choć właśnie te mechaniki miały być najważniejszym i najlepszym elementem tego dodatku… to jednak coś nie wyszło. Wszelkie wątpliwości i problemy związane z tymi mechanikami zostaną opisane szerzej poniżej. 

Do gry został wprowadzony także Kongres Światowy, który odpowiada ONZ z piątej części serii Sid Meier’s Civilization. Dzięki temu gracz razem z AI (lub innymi graczami, jeżeli gra w trybie multiplayer) może decydować o losie całego świata oraz zdobywać potencjalnych sprzymierzeńców czy wpływy. Idea była zdecydowanie słuszna, jednak wykonanie już nie tak dobre. Podczas posiedzeń decyduje się o subtelnych kwestiach polityki międzynarodowej, jednak narzędzia, które się do tego wykorzystuje, są dużo mniej czytelne i zrozumiałe w porównaniu do mechanik z piątej części. Na szczęście sesje nadzwyczajne, które dotyczą konkretnych zagadnień, działają naprawdę dobrze. W związku z rozszerzeniem polityki pojawiło się także nowe zwycięstwo: Dyplomatyczne. 

Oprócz tego dodatek Gathering Storm wprowadza do gry Sid Meier’s Civilization VI: 

  • nową erę po erze atomu – informacyjną, 
  • osiem nowych cywilizacji, 
  • dziewięciu wcześniej niedostępnych liderów, 
  • dwa nowe scenariusze (The Black Death dla jednego gracza oraz War Machine dla trybu multiplayer), 
  • dodatkowe jednostki, budynki, dzielnice i technologie, 
  • nowe cuda świata i natury, 
  • szereg pomniejszych poprawek i bonusów. 

Nieznaczące katastrofy 

Kwestia klimatu i katastrof naturalnych pozostawiona została na koniec, gdyż wymaga większej uwagi. Szczególnie że Firaxis Games podczas promocji dodatku w dużej mierze opierało ją na wprowadzeniu powyżej wspomnianych mechanik. Okazuje się jednak, że katastrofy i zagrożenia, które miały w dużym stopniu zmienić rozgrywkę, wcale nie są tak dotkliwe. Choć zalanie terenów miasta czy wybuch wulkanu mogą ograniczyć i opóźnić rozwój metropolii, to po nich gracz otrzymuje odpowiednie bonusy, które w dużej mierze niwelują szkody i zniszczenia. Szybko udaje się też ograniczyć efekty katastrof za pomocą dostępnych budynków chroniących całe połacie terenu. 

Na uwagę zasługuje także mała czytelność mechanik związanych z globalnym ociepleniem. Dodatek wprowadza interfejs dotyczący stanu klimatu, prognoz pogody czy poziomu CO2 w powietrzu, jednak nie ma się możliwości określenia, jakie budynki czy rozwiązania w jakim stopniu wpływają na sytuację. W związku z tym bardzo trudno nauczyć się, co robić, by ograniczyć ryzyko globalnej katastrofy. W takiej sytuacji logiczniejszym rozwiązaniem jest chronienie swoich zasobów niż całego globu. 

Czy warto kupić Gathering Storm? 

Odpowiedź nie jest taka prosta. Mimo wad dodatek znacznie pogłębia rozgrywkę i daje możliwość zagrania większą liczbą frakcji czy liderów, co szczególnie spodoba się graczom, którzy spędzają długie godziny przy szóstej odsłonie cyklu Sid Meier’s Civilization. Niedzielni gracze nie będą w stanie wyciągnąć z tego tak dużo satysfakcji. Szczególnie biorąc pod uwagę cenę dodatku, którą można porównać do kwot, za które można kupić całe gry.  

Related posts
Recenzje

RimWorld, czyli symulator kosmicznego rozbitka

Historiio kosmicznych rozbitkach, którzy radzą sobie wbrew surowymi trudnym…
Read more
Recenzje

Call of Cthulhu – recenzja

Twórczość H.P.Lovecraftama już niemal wiek.
Read more
Recenzje

Hitman 2 - kolejne akcje Agenta 47

Z Agentem 47 gracze mogli poznać sięjużw 2000 roku.Od tego czasu…
Read more
Newsletter
Become a Trendsetter
Sign up for Davenport’s Daily Digest and get the best of Davenport, tailored for you.