Recenzje

Tell Me Why — recenzja

Studio DONTNOD Entertainment pokazało już, że jest zespołem zdolnym do stworzenia naprawdę dobrej gry przygodowej. Najwyraźniej nie zamierzają wędrować gatunkowo, gdyż ich kolejna produkcja nadal należy do tego gatunku. Jak jednak prezentuje się w kontekście swojej poprzedniczki oraz całego rynku przygodówek? Dowiesz się tego, czytając dalej recenzję Tell Me Why. 

Podstawowe informacje o grze Tell Me Why 

Choć Remember Me z 2013 roku — pierwsza produkcja DONTNOD Entertainment — nie cieszyła się dużym zainteresowaniem mimo przychylnych recenzji, producentowi udało się wyjść z dołka i już cztery lata później wydać Life is Strange — pierwsza stworzona przez nich gra przygodowa — które zdobyło serca graczy. W związku z tym Tell Me Why nie ma łatwego zadania, gdyż musi konkurować z już dobrze odebraną serią tych samych twórców. Jak wypada na jej tle, gracz mogą się przekonać od 27 sierpnia 2020 roku, kiedy produkcja została wydana na platformy: 

  • PC, 
  • Xbox One. 

Wydawcą Tell Me Why jest Xbox Game Studios i w związku z tym tytuł jest ekskluzywny dla produktów Microsoftu. W przypadku komputerów osobistych wymagania sprzętowe, jakie musi spełnić maszyna, aby uruchomić produkcję, prezentują się następująco: 

Minimalne:

  • Intel Core i5-4460 2.7 GHz, 
  • 6 GB RAM, 
  • karta grafiki 2 GB GeForce GTX 650 Ti lub lepsza, 
  • 25 GB HDD, 
  • Windows 10 64-bit; 

Rekomendowane:

  • Intel Core i5-4690 3.5 GHz, 
  • 8 GB RAM, 
  • karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 lub lepsza, 
  • 25 GB HDD, 
  • Windows 10 64-bit. 

Fabuła w grze Tell Me Why 

Jak w każdej przygodówce, i w tym przypadku fabuła ma duże znaczenie. W przypadku Tell Me Why gra została podzielona na 3 epizody. Przenosi gracza na mroźną Alaskę do fikcyjnego miasteczka Delos Crossing. Tam ma się okazję poznać bliźniaków — Tylera i Alison — którzy spotykają się po wielu latach rozłąki. Ci są połączeni mroczną przeszłością. Próbują zrozumieć, dlaczego ich historia potoczyła się w tak niefortunny sposób, a także odkryć i stworzyć swoją więź na nowo. Akcja produkcji rozpoczyna się w momencie morderstwa matki, co na zawsze odmienia życie rodzeństwa. 

Pod względem bohaterów Tell Me Why jest ważne z wielu powodów, jednak najważniejszym jest możliwość kierowania osobą transpłciową. Dotychczas przedstawienia osób transpłciowych były raczej poboczne, często stanowiły element komediowy. Jednak w tym przypadku sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Twórcy Tell Me Why postarali się, aby stworzyć wiarygodnie wykreowaną postać, która pozwala zapoznać się z tym, z czym muszą mierzyć się osoby o tej identyfikacji płciowej. Team jest traktowany w sposób bardzo delikatny i naturalny. Brak tu zbędnego moralizowania, co mogłoby odrzucać. Zamiast tego DONTNOD Entertainment przedstawiło go jako najnormalniejszą rzecz na świecie. Dodatkowo ten aspekt był konsultowany z osobami transpłciowymi oraz organizacją GLAAD działającą na rzecz homofobii oraz dyskryminacji przez wzgląd na orientację seksualną i tożsamość płciową w mediach. Dodatkowo do wcielenia się w Tylera zatrudniono aktora Augusta Blacka, który sam jest osobą transpłciową. Biorąc to wszystko pod uwagę, producent zasługuje na ogromne uznanie. 

Niezwykła moc, czyli rozgrywka w Tell Me Why 

Podobnie jak w przypadku Life is Strange czy Life is Strange 2, bohaterowie Tell Me Why posiadają nadprzyrodzoną moc. W tym przypadku jest to Więź (ang. The Bond), która pozwala bliźniakom na słyszenie nawzajem swoich myśli i odtwarzanie wspomnień. Trzeba tu wspomnieć, że korzystanie z tej mocy nie daje aż tak wiele satysfakcji i frajdy jak w wyżej wspomnianych produkcjach, ale zdecydowanie pasuje do historii. 

Warto tu napomknąć, że w Tell Me Why niewiele jest gameplayu. Dużo więcej tu przeżywania historii i obserwowania wspomnień, które co jakiś czas przedstawiane są na ekranie. Relacja, którą DONTNOD stworzyło w tej produkcji, jest niezwykle wiarygodna. Oprócz dialogów i scenariusza na pewno pomógłw tym świetny voice acting. Oprócz wspomnień ukazujących więź bliźniaków gracz ma okazję także zapoznać się z relacją między nimi a matką. 

Przez cały czas rozgrywki wspomnienia mieszają się z rzeczywistością, co może wywołać wiele nieporozumień i jeszcze więcej bałaganu emocjonalnego i myślowego. Wraz z rozwojem fabuły wszystko uda się zrozumieć, jednak liczba i siła emocji, która przy tym nam towarzyszy, jest ogromna. 

Za mało rozgrywki, za dużo treści 

Symulator chodzenia to idealne określenie dla Tell Me Why. Twórcy postanowili zawrzeć w produkcji historię pełną detali, przez co jest tu sporo długich scen przerywnikowych, które… przerywane są mało zróżnicowaną eksploracją. Oprócz tego sama historia także jest nierówna, przez co przydługawy i czasem nudzący drugi epizod poprzedza trzeci, w którym dzieje się niesamowicie dużo. Na pochwałę zasługuje wprowadzenie minigierek zaimplementowanych do gry, takich jak łowienie ryb czy oddychanie podczas ataku paniki. Dodało to powiewu świeżości do sprawdzonej formuły. 

Choć projekty lokacji są przepiękne, to jeśli chodzi o postacie, można się nieco przyczepić. Przez to, że twórcy odeszli od komiksowego stylu do bardziej realistycznego przedstawienia postaci, nie można wybaczyć tu niedoróbek, które w serii Life is Strange uchodziły na sucho. Włosy zachowują się nienaturalnie, a na twarzach postaci emocje nie są wyrażane przekonująco. 

Mimo technicznych niedoróbek historia zdecydowanie się broni… mimo tego, że czasem bywa nierówna. Dla graczy zapoznanych ze stylem rozgrywki w produkcjach DONTNOD nie będzie to aż tak bolesne, jednak nowi gracze mogą poczuć się nieco zawiedzeni. Tak czy inaczej — warto dać szansę Tell Me Why. 

Related posts
Recenzje

Empire of Sin - recenzja

Paradoxgłównie dał się poznać jako producent gierzgatunku…
Read more
Recenzje

Chronos: Before the Ashes - recenzja

Po przyzwoitej ocenieisprzedażyRemnant: From theAshestwórcy…
Read more
Recenzje

Sakuna: Of Rice and Ruin - recenzja

Jeżeli chodziohybrydy gatunkowe, Japończycy królująwtym temacie.
Read more
Newsletter
Become a Trendsetter
Sign up for Davenport’s Daily Digest and get the best of Davenport, tailored for you.