Recenzje

Trials of Mana

Mamy tu do czynienia z naprawdę dobrym RPG akcji. To remake trzeciej części action jRPG-ów wyprodukowanych przez Mana. Cykl tych interesujących gier ma swój początek już w 1991 roku, kiedy to był nawiązaniem do Final Fantasy. Wtedy można było w niego zagrać na Game Boyu. Recenzja Trials of Mana z 2020 roku ukazuje, jakie różnice występują pomiędzy tymi produkcjami. 

Producent i wydawca 

Producent: Square-Enix/Eidos 

Wydawca: Square-Enix/Eidos 

Fabuła gry 

Jeśli gramy w gry, w których chociaż kilka pozycji nawiązuje do magii lub umiejętności specjalnych, słowo mana będzie nam znane. W Trials of Mana oznacza ono wszechobecną, eteryczną energię, która przenika do każdego aspektu życia. Mana została tu stworzona przez bóstwo rodzaju żeńskiego. Nieznany czas temu stworzyła własnoręcznie kując miecz i to nim uratowała ludzkość i cały świat przed bestiami mającymi na niego chrapkę. Bestii było aż osiem, przez co potyczka z nimi przeszła do legend świata. Kiedy walka dobiegła końca, a bestie leżały martwe, bogini zasnęła, żeby po jakimś czasie zamienić się w Drzewo Many. 

Minął długi czas i świat żył w spokoju, rozkoszując się istnieniem Many. Niestety, krwiożercze bestie wróciły, a moc Many zaczęła ulatywać, odbierając światu tym samym dobrobyt i pokój. Kiedy Mana zaczyna znikać, ludzie zaczynają się zachowywać jakby byli w amoku. Walczą ze sobą szukając kamieni magicznych, w których zostały zaklęte wspomniane bestie. Gra zaczyna się właśnie w tym momencie. Gra polega na kierowaniu się losami bohaterów, których losy będą się ze sobą mieszać w nieoczekiwany sposób. 

Warto wiedzieć! 

Pierwowzór Trials of Mana posiadał tryb wieloosobowy gry, niestety ta gra go nie zaimplementowała. 

W grze będziemy się poruszać po wielu barwnych terenach, z których każdy będzie się charakteryzował innym terenem. Będziemy mieć do czynienia z przestrzeniami pustynnymi, trawiastymi, porośniętymi lasami, pełnymi jezior i skalnych wodospadów. To piękne nawiązanie do Final Fantasy i kolejny argument, aby poznać tę pozycję dokładniej. 

Oprócz natury będziemy mieli okazję zwiedzić też mnóstwo ciekawych budowli, z których zamki to tylko niewielka część. 

Mechanika i kwestie techniczne gry 

W grze obserwujemy swoje postaci z perspektywy trzecioosobowej. Nie sterujemy tu jednym bohaterem, tylko kilkoma, co jest bardzo interesujące. Każdy z nich dysponuje bowiem innym pakietem umiejętności, innymi stylami walki i innymi atrybutami. Nasi bohaterowie posiadają sporą pulę statystyk, które dokładnie określają to, co potrafią. 

Walka toczy się tu w czasie rzeczywistym i jest bardzo urozmaicona ze względu na wiele dostępnych przedmiotów, umiejętności i czarów naszych postaci. Oprócz znanych z innych gier elementów, dostępne są tu również specjalne techniki, których paski napełniają się w trakcie walki. Kiedy są pełne, możemy tych technik użyć. Dzięki zastosowaniu silnika Unreal Engine mamy do czynienia z niezwykle płynną, dobrze rozwiązaną wizualnie walką, tak jak i rozgrywką. 

W trakcie gry nasze postacie zbierają doświadczenie, aby kupować za nie poziomy i wspomniane wcześniej umiejętności. Twórcy zapewnili graczom dużą swobodę, jeśli chodzi o rozwój, dlatego warto nad tym trochę posiedzieć, aby poznać kilka interesujących możliwości i kierunków, w jakich może pójść nasz bohater, czy też bohaterowie. 

Podczas rozgrywki mamy jeszcze jedną ciekawą opcję. Otóż możemy siać ziarna w kilku specjalnych miejscach. Co więcej, za znalezienie specjalnego kaktusa dostaniemy cenną nagrodę. Poruszając się linią fabularną w końcu też, oczywiście, dojedziemy do końca. Nic straconego! Po głównym wątku czeka nas bonusowa część, która będzie szczególnie ważna dla nienasyconych rozgrywką graczy. 

Podczas rozgrywki usłyszymy popularne głosy, które postaciom zostały użyczone przez światowych aktorów. 

Trójwymiarowa grafika jest tu nieźle dopracowana, szczególnie pod względem klimatu. Remake naśladuje w pewien sposób dwuwymiarowy świat pierwowzoru, co w fanach może wzbudzić sporo sentymentu. W grze otacza nas mnóstwo bajkowych kolorów, które doskonale współgrają z fabułą i postaciami. 

Dobrze dopasowana pod wieloma względami ścieżka dźwiękowa sprawia, że gra jest przyjemnie wciągająca. Projektantem dźwięku został Hiroki Kukuta. 

Wymagania sprzętowe 

Gra na szczęście nie ma zbyt wygórowanych wymagań sprzętowych, dzięki czemu nie będziemy się musieli do niej specjalnie przygotowywać, jeśli tylko grywanie jest elementem naszego codziennego funkcjonowania i co jakiś czas aktualizujemy swoje podzespoły. Aby można było pograć w Trials of Mana, będzie potrzebny sprzęt w minimalnej konfiguracji: 

  • procesor IntelCore i3 2.5 GHz / AMD A-Series 2.5 GHz, 
  • pamięć RAM 4 GB, 
  • karta graficzna NVIDIA GeForce GTX 760 / AMD Radeon RX 460, 
  • 20 GB miejsca na dysku, 
  • system Windows 8.1 lub nowszy. 

Zalecane wymagania są jednak nieco większe: 

  • procesor IntelCore i5 2.5 GHz / AMD Ryzen 3 1200, 
  • pamięć RAM 8 GB, 
  • karta graficzna NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti / AMD Radeon RX 470, 
  • 20 GB miejsca na dysku, 
  • system Windows 8.1 lub nowszy. 

Dostępna na platformy: PC, PS4, Nintendo Switch. 

Related posts
Recenzje

RimWorld, czyli symulator kosmicznego rozbitka

Historiio kosmicznych rozbitkach, którzy radzą sobie wbrew surowymi trudnym…
Read more
Recenzje

Call of Cthulhu – recenzja

Twórczość H.P.Lovecraftama już niemal wiek.
Read more
Recenzje

Hitman 2 - kolejne akcje Agenta 47

Z Agentem 47 gracze mogli poznać sięjużw 2000 roku.Od tego czasu…
Read more
Newsletter
Become a Trendsetter
Sign up for Davenport’s Daily Digest and get the best of Davenport, tailored for you.