Recenzje

World of Tanks recenzja, newsy, opis

World of Tanks to gra o pojazdach pancernych, która swoją premierę miała w 2010 roku. Jest to jednocześnie jedna z pierwszych gier Wargaming, która przyniosła firmie rozpoznawalność. Gra została stworzona dla fanatyków pojazdów pancernych. Mamy tu do wyboru mnóstwo nacji, które mają bardzo dużo pojazdów historycznych. Zapraszamy do zapoznania się z recenzją World of Tanks.

Sterowanie

Sterowanie w World of Tanks odbywa się za pomocą myszki i klawiatury. Gra jest bardzo dynamiczna, bitwy trwają maksymalnie 15min. Nowi gracze będą musieli poświęcić trochę więcej czasu na nauczenie się podstawowych rzeczy.

Grafika

W World of Tanks grafika jest genialna. Gra ma najlepszy silnik graficzny ze wszystkich gier Wargaming. Posiada rozbudowany interfejs. Roślinność i wszelkie inne tekstury wyglądają bardzo dobrze, gra jest ciągle ulepszana i z aktualizacji na aktualizacje grafika wygląda coraz lepiej.

Rozgrywka

W World of Tanks bitwy rozgrywane są pomiędzy 15 pojazdami. Gra posiada dużo trybów bitew jak np.: bitwy losowe, twierdze, bitwy klanowe, natarcia czy bitwy rankingowe. Każdy klan ma dostęp do mapy globalnej, czyli do wielkiej mapy, na której walczy się o konkretny obszar ziemi. Należy ona wirtualnie do klanu i w wyniku tego, że klan atakuje nowe terytoria bądź broni swoich, dostaje różne nagrody takie jak m.in. obligacje, dublony.

Najważniejszym czynnikiem w większości trybów jest nasza wartość zadanych obrażeń. Im więcej obrażeń, tym wyżej możemy być w tabeli wyników. Mechanika gry jest dość złożona, mamy kilka rodzajów pocisków, który każdy ma swoją fizykę i zachowanie. Każdy pojazd ma swój konkretny słaby punkt np. jeden ma słaby właz do czołgu, drugi ma słabe gąsienice. Z każdym pojazdem powinniśmy się zapoznać, poznać jego dobrą, jak i słabą stronę. Poniżej staranna klasyfikacja i charakterystyka poszczególnych klas pojazdów:

Lekkie czołgi

Lekkie czołgi to małe, zwinne czołgi, które często przyjmują role flankerów lub zwiadowców. Są one reprezentowane przez stały zielony lub czerwony diament na mini-mapie i nad odpowiednim znacznikiem celu.

Charakterystyka

Większość lekkich czołgów poświęca ochronę pancerza dla szybkości i zwrotności. Dzięki temu lekkie czołgi są najszybszą klasą pojazdów w grze, ale także najbardziej kruche (ustępując jedynie artylerii). Brakuje pancerza niezbędnego do ochrony przed większością broni w grze. Lekkie czołgi i są szczególnie podatne na taranowanie. Mają zwykle mniejsze, szybsze działa przeciwpożarowe. W zamian za brak siły ognia i ochrony, lekkie czołgi mają znakomity zasięg widzenia, a także korzystają z doskonałych wartości kamuflażu, które pozostają takie same bez względu na to, czy czołg jest nieruchomy, czy ruchomy (cecha unikalna dla lekkich czołgów). Lekkie czołgi przed aktualizacją 9.18 otrzymały specjalne matchmaking, w którym traktowano je jako poziom wyższy niż w rzeczywistości, ale teraz otrzymują już normalne matchmaking.

Rola

Ze względu na ich słabość fizyczną oraz silne zdolności do wykrywania i ukrywania czołgów lekkich najlepiej jest grać jako zwiadowca. Lekkie czołgi są dobrze przygotowane do wykrywania celów wroga, aby ich lepiej uzbrojeni członkowie drużyny mogli bezpiecznie strzelać do nich, a jednocześnie sami byli bezpieczni. Lekkie czołgi stają się szczególnie niebezpieczne w dalszej części gry, gdy mapa jest mniej zaludniona. Dzięki większej przestrzeni do poruszania się lekkie czołgi są w stanie agresywnie wykrywać lub flankować niczego niepodejrzewającego wroga i uciekać równie szybko. Lekkie czołgi mogą łatwo okrążyć niszczyciele czołgów i wolno poruszające się czołgi ciężkie, gdy zostaną złapane bez wsparcia. Są również biegłe w tropieniu baterii artylerii wroga i są niezwykle trudne do zabicia przez artylerię ze względu na ich mały rozmiar i niesamowitą prędkość.

Średnie czołgi

Czołgi średnie to czołgi wielofunkcyjne o zrównoważonej charakterystyce, które mogą pełnić wiele różnych ról w grze. Są one reprezentowane przez dwuczęściowy zielony lub czerwony diament na mini-mapie i nad odpowiednim znacznikiem celu.

Charakterystyka

To, jak radzi sobie czołg średni, różni się znacznie w zależności od konkretnego czołgu. Także pod względem wielkości, siły ognia, zwrotności i ochrony czołgi średnie mieszczą się zwykle między większymi, cięższymi czołgami ciężkimi i mniejszymi czołgami lekkimi. Czołgi średnie przyjmują wiele cech od obu typów. Zwykle są dość zwrotne, co pozwala im zająć pozycję i szybko przenieść się w sposób, w jaki ciężkie czołgi i powolne niszczyciele czołgów nie są w stanie tego zrobić. Działa czołgów średnich są zwykle silniejsze niż działa na czołgach lekkich, ale zwykle brakuje im ciężkich dział. Mimo to, większość czołgów średnich ma siłę ognia niezbędną do niezawodnego zadawania obrażeń ciężkim czołgom wroga swojego poziomu.

Mają również umiarkowaną ilość pancerza – wystarczającą, aby chronić je przed słabszymi działami i słabo celowanymi strzałami, ale niewystarczającą, aby umożliwić im angażowanie większości czołgów w ciągnione, bezpośrednie pojedynki. Wiele czołgów średnich wysokiego poziomu reprezentuje niektóre z pierwszych głównych czołgów bojowych.

Rola

Ponieważ czołgi średnie są pojazdami wielozadaniowymi, ich sposób gry zależy od sytuacji. W większości przypadków czołgi średnie są najskuteczniejsze, wspierając przyjazne czołgi ciężkie lub inne środki wyższego poziomu. Wykorzystując swoją prędkość do wykonywania manewrów flankujących, czołgi średnie mogą skutecznie strzelać do większych pojazdów wroga bez narażania się na ryzyko. Dobrze skoordynowana para lub grupa czołgów średnich pracujących w tandemie może z łatwością pokonać znacznie większych wrogów, a same nie odniosą żadnych obrażeń. Czołgi średnie mogą również pełnić role innych, bardziej wyspecjalizowanych pojazdów, które są albo krytycznie uszkodzone, albo już zniszczone. W zależności od właściwości konkretnego używanego czołgu, czołg średni może użyć swojego ograniczonego pancerza i pozostałe punktów wytrzymałości, aby pobić się na krótki czas lub siłę ognia, aby dać ogień podtrzymujący.

Ciężkie czołgi

Czołgi ciężkie to duże, ciężkie pojazdy, które często działają jako awangarda drużyny. Są one reprezentowane przez trzyczęściowy zielony lub czerwony diament na mini-mapie i nad odpowiednim znacznikiem celu.

Charakterystyka

Czołgi ciężkie są zazwyczaj najlepiej opancerzonymi pojazdami w grze i zwykle mają większą siłę ognia niż czołgi lekkie i średnie czołgi swojego poziomu, chociaż niszczyciele czołgów i artyleria wciąż mają więcej obrażeń alfa. Ich ciężki pancerz i działa są kosztem niskiej prędkości i zwrotności, co powoduje, że źle ustawione czołgi ciężkie są podatne na flankowanie przez mniejsze, szybsze typy pojazdów. Są także najtrudniejszymi pojazdami do ukrycia. Czołgi ciężkie mają jedne z najgorszych wartości kamuflażu w grze i można je łatwo dostrzec na otwartej przestrzeni.

Rola

Ponieważ czołgi ciężkie są najtrudniejszymi pojazdami w grze, często ich zadaniem jest przejęcie kontroli lub utrzymanie głównych punktów dławienia i tras ataku na mapie. W takich pozycjach czołgi ciężkie mogą korzystać z technik takich jak szuranie boków i pozycjonowanie kadłuba, aby zmaksymalizować ich przeżywalność, jednocześnie wykorzystując słabe punkty wrogich czołgów, aby w zamian zadawać skuteczne obrażenia. Czołgi ciężkie są najbezpieczniejsze w prostych, wąskich korytarzach, które nie tylko zmuszają wrogów do ataku na nich, ale zapewniają im osłonę przed flankami, artylerią i snajperami. Ze względu na zależność od ochrony przed tymi zagrożeniami, czołgi ciężkie są najskuteczniejsze na wczesnym etapie gry. W miarę postępów gry, ciężkie czołgi zmuszone są do wkroczenia na otwartą przestrzeń (czasem bez wsparcia flanki ze strony sojuszników), ich słabe wartości kamuflażu i zwrotność sprawiają, że są podatne na manewrowanie, strzelanie lub zasadzkę.

Niszczyciele czołgów

Niszczyciele czołgów to specjalistyczne opancerzone pojazdy bojowe zaprojektowane specjalnie do niszczenia silnie opancerzonych czołgów. Są one reprezentowane przez zielony lub czerwony odwrócony trójkąt na mini-mapie i nad odpowiednim znacznikiem celu.

Charakterystyka

Niszczyciele czołgów różnią się znacznie w zależności od pojazdu, ale mają wiele wspólnych cech. Niszczyciele czołgów są najlepiej uzbrojonymi pojazdami z bezpośrednim ostrzałem w grze, obok artylerii pośredniej. Wiele niszczycieli czołgów nie ma wieży i zamiast tego mocuje broń w kadłubie pojazdu. Obracanie pistoletu poza określony punkt w tych pojazdach wymaga obracania kadłuba pojazdu (co z kolei skutkuje karami za celność i kamuflaż). Tego rodzaju niszczyciele czołgów często mają trudności z manewrowaniem w celu atakowania wrogów w rogach lub zwrócenia się w stronę flankerów. Niszczyciele czołgów, które dostają wieżyczki, często mają te o ograniczonym zasięgu ruchu lub niskiej prędkości obrotu i nadal są podatne na flankowanie, lub okrążanie.

Rola

Sposób działania niszczycieli czołgów zależy od siły poszczególnych pojazdów. Niektóre niszczyciele czołgów, często nazywane działami szturmowymi, są wyposażone w dużą ilość przedniego pancerza i można w nie grać podobnie jak w przypadku ciężkich czołgów. Alternatywnie, istnieje wiele niszczycieli czołgów z niewielkim lub zerowym pancerzem, które najlepiej grać na odległość, wykorzystując ich wartości kamuflażu, aby ukryć się za osłoną krzaka. Z tych pozycji niszczyciele czołgów snajperskich mogą bezpiecznie zadawać obrażenia za pomocą dział o dużej mocy i czołgów zasadzkowych, które wędrują zbyt daleko w głąb przestrzeni. Wiele niszczycieli czołgów spada gdzieś pomiędzy tymi dwoma skrajnościami, z wystarczającą ilością pancerza, aby wytrzymać bezpośredni ogień, ale niewystarczającą, aby działać jako awanturnik na pierwszej linii.

Broń samobieżna

Działa samobieżne (znane również jako artyleria, działa samobieżne, artyleria) to delikatne pojazdy opancerzone, które zapewniają pośrednie wsparcie ogniowe z dużej odległości. Są one reprezentowane przez zielony lub czerwony kwadrat na mini-mapie i nad odpowiednim znacznikiem celu.

Charakterystyka

Artyleria to najbardziej unikalna klasa pojazdów pancernych w grze, która ma bardzo niewiele cech z pozostałymi czterema klasami. Najbardziej charakterystyczną cechą artylerii jest jej zdolność celowania i strzelania w terenie i innych przeszkodach. W przeciwieństwie do pozostałych czterech klas, działa samobieżne nie mają trybu „snajperskiego”. Zamiast tego, naciskając lewy Shift, gracz wchodzi do widoku z lotu ptaka, który pozwala mu spojrzeć na ograniczony obszar dowolnej wybranej części mapy. Korzystając z tego widoku, artyleria może celować w cele wroga na terenie i strukturach (w zależności od wielkości konstrukcji, trajektorii pocisku i zasięgu działa artyleryjskiego).

Artyleria ma generalnie najsilniejsze działa o najwyższym kalibrze. W przeciwieństwie do większości czołgów i niszczycieli czołgów artyleria strzela pociskami wybuchowymi (HE) jako podstawową formą amunicji. Ten rodzaj pocisków eksploduje przy uderzeniu i nie musi penetrować pancerza pojazdu, aby spowodować obrażenia. Eksplozja dużej pocisku OB może zadawać obrażenia obszarowe pobliskim celom (zarówno sojusznikom, jak i wrogom), którzy nie zostaną trafieni bezpośrednio. Te zalety mają jednak swoją cenę. Działa artyleryjskie mają zwykle długi czas przeładowania, słabą celność i bardzo wolno celują. Artyleria nie może szybko zmieniać celów ani podążać za szybko poruszającymi się wrogami bez znacznej kary za celność. Podobnie jak wiele niszczycieli czołgów, większość artylerii ma zamontowane w kadłubie działa o ograniczonym skoku (chociaż kilka ma wolno obracające się wieżyczki). Obracanie się poza maksymalny zasięg obrotu działa zamontowanego na kadłubie wymaga obracania kadłuba pojazdu, co skutkuje ukrywaniem i karami za celność. Ponadto artyleria jest również najbardziej kruchą klasą pojazdów w grze. Artyleria jest w stanie wytrzymać tylko kilka trafień nawet z najmniejszych dział przeciwnika, a ich długi czas celowania i długi czas przeładowania utrudniają im obronę przed atakami z bliskiej odległości.

Rola

Artyleria to szklane armaty; najlepiej jest grać daleko za linią frontu, atakując cele, które sojusznicze czołgi mogą mieć trudności z uszkodzeniem (zwykle czołgi ciężkie, snajperzy i cele okazjonalne). Ważne jest, aby artyleria ustawiła się w obszarze, w którym może znacząco przyczynić się do gry swoimi atakami, ale nadal jest bezpieczna przed wrogimi zwiadowcami i obserwatorami. Artyleria jest prawie wyłącznie klasą wsparcia i polega w dużym stopniu na sojuszniczych pojazdach, aby wykrywać i odwracać od nich cele. Dla graczy artylerii ważne jest, aby śledzić mapę i w razie potrzeby zmieniać położenie w bezpieczniejszych obszarach. Jeśli zmiana położenia nie jest możliwa, artyleria może próbować się bronić, wykorzystując taktykę zasadzki, aby zaskoczyć wrogów z bliskiej odległości. Od czasu łatek 2018 stały się jednak najtrudniejszą klasą do zajmowania wysokich rang w zadawaniu obrażeń przez drużynę i do wyrównywania, ponieważ kredyty i punkty doświadczenia należą do najwolniejszych w grze.

Kątowanie

Kątowanie jest w tej grze bardzo istotne. Dobrze skątowany czołg i jego wieża może odbić prawie każdy strzał. Oczywiście to nie lada zadanie i dla bardziej doświadczonych graczy. Każda klasa pojazdu ma swoje zadania, przy których najlepiej się sprawdza. Tak jak wspomnieliśmy, bitwy są bardzo dynamiczne i szybkie, tak więc można mieć najmocniejszy pojazd w grze, ale zła rola i jego użycie sprawi, że zginiemy bardzo szybko. Niestety gra posiada bardzo dużo słabych pojazdów, które wymagają poprawek. Wśród społeczności World of Tanks jest bardzo popularne stwierdzenie, że nacja rosyjska jest tą najlepszą, a inne są niestety słabsze.

Podsumowanie

World of Tanks to bardzo rozbudowana gra z wieloma nacjami i klasami pojazdów. Gra ta posiada bardzo rozbudowaną i dosyć trudną mechanikę gry, ale oczywiście, jeśli trochę pogramy, to bez problemu wszytko zrozumiemy. Genialna grafika i tekstury, każdy czołg jest starannie odwzorowany, co przykuwa uwagę miłośników czołgów i historii z nią związaną. Nic tylko jeździć!

Ocena

Plusy:

  • świetna, ale trudna mechanika rozgrywki,
  • śliczna oprawa wizualna/graficzna,
  • dobra jakość dźwięku.

Minusy:

  • Dość szybka rozgrywka,
  • Sporo słabych pojazdów.

Dostępna na platformach: Ps4, Xbox one, PC, Xbox 360, Mac OS, IOS.

Related posts
Recenzje

Empire of Sin - recenzja

Paradoxgłównie dał się poznać jako producent gierzgatunku…
Read more
Recenzje

Chronos: Before the Ashes - recenzja

Po przyzwoitej ocenieisprzedażyRemnant: From theAshestwórcy…
Read more
Recenzje

Sakuna: Of Rice and Ruin - recenzja

Jeżeli chodziohybrydy gatunkowe, Japończycy królująwtym temacie.
Read more
Newsletter
Become a Trendsetter
Sign up for Davenport’s Daily Digest and get the best of Davenport, tailored for you.